fredag 29 augusti 2014

SmultronMatställen

Smultronställen kan ju betyda vad som helst egentligen. Det måste ju inte va en park eller en trevlig gräsmatta nånstans. Det kan ju även vara matställen av olika slag. Mina smultronställen är ofta långt ifrån dyra eller snobbiga ställen. Kan vara en kvarterskrog på Söder, en korvkiosk i förorten eller en sån där modern hamburgerställe, som serverar hemgjorda hamburgare. Följande tips har jag skrivit om på Yelp.se


Svenska Hamburgerköket  (Tellusborgsvägen 78,Mälarhöjden)

Uteserveringen


Efter att ha läst alla recensioner här så beslöt jag mig för en utflykt en bit söderöver för att bilda mig en egen uppfattning. Måste säga att jag är överraskad över den goda hamburgaren. Testade Slussvaktaren med Xtra ChiliBea. Det var första gången på flera år där en baconburgare  verkligen smakade gott. Släng er i väggen alla stora hamburger kedjor. Pommes fritesen var även de ovanligt smarriga. Samt Lite annorlunda utformade. Dom var frasiga och "torra" till skillnad från burgaren som droppade av flott. Det var väl det enda negativa egentligen. Tilläggas bör att jag verkligen gillade dressingen och BEAn. 
Gillar man Sushi så kan man gå till Svenska Sushiköket som ligger precis bredvid. Tänka sig att de är samma firma och att de delar kök.

Slussvaktaren med bacon och deras väldigt frasiga pommes.

När det gäller inredningen sa får den väl inga högre betyg,  men det funkar och utrymmet är stort. Jämfört med andra liknande ställen typ Lilys.

Till sist : glöm inte att säga till om du vill ha köttet "welldone" dom steker alltid medium annars.


Lokes Bar (Bondegatan 57  ,Södermalm)

En mysig vinter eftermiddag före rusningen


Mysigt ställe som ligger så där lagom offside. Enda nackdelen är att det ofta är fullt speciellt på kvällarna. Kommer man när dom öppnar vid 16 tiden så finns det plats.  Mycket trevlig personal och god mat.  Min favorit är fläsknoisetten som syns på en av bilderna. Man kan även få större köttbitar. Ända upp till 400 gram tror jag.
Fläsknoisetten (120 gram) med pressad potatis och pepparsås. MUMS!!


 Glassen med varma hallon är inte dum den heller. Närheten till busshållplatsen är kanon. Det räcker med att öppna dörren så kommer buss 2...alldeles strax

East Ocean (Drottningholmsvägen 413 , Brommaplan)

Suddig lånad bild


Typisk kinesisk restaurang (med allt man kan tänka sig) men låt dig inte avskräckas för det. Maten är riktigt god och servicen är kanon. Både a  la carte och Lunch. Utsikten över Brommaplans rondellen är bra och kan vara väldigt underhållande.
Glöm inte att testa deras kinesiska räkor och inte att förglömma friterade bananerna med glass. Även om det är ett svenskt påhitt...sägs det i alla fall.

Svensk-Kinesisk friterade bananer med glass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar