måndag 11 augusti 2014

Saltsjöbaden och Solsidan


Saltsjöbaden


Grand Hotell på ena sidan

Ett lugnt fint område nära vatten, lite i snobbigaste laget för mig. På bilden ser vi Grand Hotell där det bott många VIP gäster. Men närheten till skärgården är härlig. Det finns en liten playa. Gillar man att titta på sanslöst dyra båtar så har man kommit rätt. Hit ut kan man åka Saltsjöbanan från Slussen. Vilket jag brukar göra åtminstone en gång varje sommar.

Hamnen på andra sidan

Stationen i Saltsjöbaden


Betyg: 3


                                                                                        




Solsidan


Här känns det som om man vore långt ut i skärgården och det är man ju på sätt och vis. Nu är ju området rätt känt. Detta efter TV serien med samma namn som går på TV4. (inget jag gillar) Finns ett fint bad som heter Erstaviksbadet och en mysig liten båthamn. Bredvid tågstationen fanns en trevlig gammal restaurang, men jag är osäker om den finns kvar. Den låg i det gamla stationshuset. Syns på bilden till höger. Men SL som äger huset bråkade med ägaren för några år sedan och nu är jag som sagt osäker på om den finns kvar. Restaurangen alltså....huset står nog kvar...hoppas jag.


Betyg: 2

SL: Saltsjöbanan från Slussen. Byte i Igelboda för resa till Solsidan. Till Saltis åker tåget efter ett kort stopp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar