onsdag 20 augusti 2014

Hamburgare och vanlig mat

LONDON 

En trevlig å mysig restaurang som ligger på Bryggargatan, en av tvärgatorna till Drottninggatan. Ofta står här en kille som håller i en reklamskylt. Inte så svårt att missa. Har varit här flera gånger på dejter. Testa deras File Oscar, den e prisvärd som man brukar säga. Trevlig personal har dom oxå.


Londons uteservering


TACO BAR (Slöjdgatan)
För oss som gillar lite kryddstarkare mat. Som tex Enchiladas och Nacho De Luxe. Taco Bar är ju en kedja av ställen som finns över hela stan. Den på Slöjdgatan är dock den första och bästa. För nått år sedan så rev de det gamla huset mittemot Sergelbiografen där det låg från början. De ligger nu i korsningen Slöjdgatan/Mäster Samuelsgatan.
Restaurangerna Slöjdgatan och vid Medborgarplatsen är de bästa i kedjan.



Taco Bar Slöjdgatan


Svenska Hamburgerköket.

Detta ställe ligger i Midsommarkransen på Tellusborgsvägen 78. En kort promenad från tunnelbanan i Telefonplan. Men jag lovar om du gillar burgare så är det värt besväret.
Efter att ha läst alla recensioner här så beslöt jag mig för en utflykt en bit söderöver för att bilda mig en egen uppfattning. Måste säga att jag är överaskad över den goda hamburgaren. Testade Slussvaktaren med Xtra ChiliBea. Det var första gången på flera år där en baconburgare  verkligen smakade gott. Släng er i väggen alla stora hamburgerkedjor. 


En Slussvaktare med bacon


Pommes fritesen var även de ovanligt smarriga. Samt Lite annorlunda utformade. Dom var frasiga och "torra" till skillnad från burgaren som droppade av flott. Det var väl det enda negativa egentligen. Tilläggas bör att jag verkligen gillade dressingen och BEAn. 
När det gäller inredningen sa får den väl inga högre betyg,  men det funkar och utrymmet är stort. Jämfört med andra liknande ställen typ Lilys.
Till sist : glöm inte att säga till om du vill ha köttet "welldone" dom steker alltid medium annars.



Ulvsundagrillen (Rondellen vid Stora Mossens T bana)



Stället ser inte mycket ut för världen utifrån. En korvkiosk helt enkelt. Väl inne så har de 10 pubstolar och två bord med 4 platser vid varje. Utsikten är dock inte mycket att skriva hem om. Man sitter vid en stor rondell i utkanten av en bensinmack. 
Gyrosen var precis lika god som han sade, även om såsen inte skulle varit speciellt drickbar på flaska.  
Västra Sthlms godaste GYRO


Serverat i ett krispigt gott pitabröd med den berömda såsen, sallad, tomat och lök. Jag njöt verkligen då jag av olika skäl inte kan hetsäta. Det som hindrar den från att få ett starkare betyg är tyvärr läget. 
Gillar du läsk ska du testa Loranga på 50 cl flaska.  Den är inte så lätt att få tag på.


Restaurang Baron (Vällingby C)

Trevlig lunchrestaurang. Med lagom mycket folk under lunchen.  Deras planka och schnitzel är nått att testa. På kvällarna är det dock mest drickande gäster. När man sedan ska hem så behöver man bara ta ett stort kliv så är man inne på bussen eller i tunnelbanan.


Baronens uteservering

O`learys (Vällingby C)
En sportbar med massor av tv apparater på väggarna. På mitt första besök (även semester) skulle jag se AIK spela fotboll och tog en Pulled Pork Quesadilla. Dels för att det var billigt och för att jag var sugen på lite mexikanskt krubb. 
Det var godare än jag trodde. Mest tack vare hot n smokey BBQ såsen. Den var Kryddig utan att vara stark och sedan fanns det ju salsa och gräddfil att doppa i. Mumsigt värre! Men de glömde faktiskt ge mig servetter och bestick. Så det drar ner betyget lite även om tjejerna var trevliga på det där amerikanska sättet. 


O`learys uteservering en varm kväll i juli


Till sist: man behöver inte alkohol för att ha kul. Men några supar hade hjälpt För att klara av bordsgrannarna som tydligen oxå börjat sin semester idag. Å hoppat över fast föda till både frukost å Lunch... 

PS. Man kan tycka att det borde finnas portabla kortläsare på en sån här stor kedja. Jag följde faktiskt med till kassan för att se när dom drog kortet. 


Hur det gick i matchen?... AIK vann såklart!



Vill du läsa mer om tips på bra matställen och allt mellan himmel och jord så gå in på Yelp.se eller skaffa deras app som finns till både Android och IOS

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar